fredag 21 mars 2014

Olika foder till olika katter

Kattungar ska få ett så kallat "kattungefoder" så att de får i sig ordentligt med näring och energi när de växer så mycket, så fort, och busar och lär sig nya saker hela tiden.
Det kan bli lite problematiskt när man i samma hem som man har kattungarna har äldre (och i vårat fall) kastrerade katter som inte behöver en så energirik kost. Självklart är det där mumsiga kattungefodret lockande och ibland kan det vara svårt att hålla de kastrerade hankatterna (som inte behöver så energirik mat) borta från kattungarnas supergoda torrfoder.
Jag löste det genom att använda mig av en gammal transportbur som har sprickor i sig och som vi alltså inte använder längre.
Eftersom gallret är i plast var det relativt enkelt att med en tång och en fil, klippa bort en del av gallret, och skapa en öppning till småttingarna som inte Lusse och Kronos kan ta sig igenom. Filen använde jag till att mjuka till alla små vassa kanter som bildades så att ingen skulle göra sig illa.
Bilden visar hur buren såg ut förut, nu har vi gjort öppningen lite större, utifall att småttingarna blir för stora för att komma in.
På så vis behöver jag aldrig oroa mig över att de vuxna ska äta upp kattungarnas foder och lämna småttingarna utan, om inte vi är hemma och kan fylla på.
Dessutom förknippar kattungarna buren med mumsig mat istället för resor till exempelvis veterinären. Och Lusse & Kronos behöver inte gå upp för mycket i vikt. 
Kattungarnas foderbur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar